خورشت آلو مسما گیلانی  که به آن شیرین خورشت هم می گویند، از غذاهای خوشمزه گیلانی است که با مرغ و آلو بخارا و برگه زردآلو کشمش تهیه می شود و با پلو سرو می شود و البته طعم شیرینی هم دارد. برای تهیه این خورشت خوشمزه گیلانی برای 2 نفر به مواد زیر نیاز داریم.

مرغ: سینه یا ران مرغ 2 عدد متوسط
پیاز داغ خلالی به دلخواه
آلو بخارا: برای هر نفر 2 تا 3 عدد
برگه زردآلو: برای هر نفر 4 تا 5 عدد
کشمش پلویی: یک قاشق غذا خوری سر پر
شکر: نصف تا یک قاشق غذا خوری
رب گوجه فرنگی خانگی: یک قاشق غذاخوری سر پر
دارچین: یک قاشق چای خوری سرخالی
فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری
زعفران دم کرده غلیظ: 2 قاشق غذا خوری
آبلیمو طبیعی: 1-2 قاشق غذاخوری
زردچوبه یک قاشق چای خوری نمک به میزان دلخواه

شیرین خورشت

1- قبل از هر کاری آلو بخارا، قیصی و کشمش پلویی را به صورت جداگانه داخل آب بشویید خیس کنید. (جداگانه)

2- رب گوجه فرنگی خانگی را با پیاز داغ‌ها تفت می دهیم و به آن آبلیمو هم اضافه می کنیم. وقتی رب تفت خورد و رنگ رب باز شد به اون 2 لیوان آب اضافه می کنیم. تا سس خورشت آلو مسما ما آماده شود.

3- با روغن باقی مانده آلو بخارا و قیصی را تفت می دهیم! تفت دادن آلو و قیصی هم باعث خوشمزه تر شدن آنها می شود و هم خورشت را زیباتر می کند. اما حواستان باشد ازش غافل نشوید که سریع می سوزد!

آلو بخارا ارگانیک
کشمش پلویی

4- در این مرحله مرغ را به سس خورشت اضافه می کنیم تا حدود 30 الی 40 دقیقه بپزد. بعد از اینکه مرغ داخل سس پخت آلو بخارا و برگه زردآلو را اضافه می کنیم و حدود نیم ساعت صبر میکنیم تا خورشت طعم این دو را هم به خود بگیرد.

5- در 15 دقیقه آخر کشمش را با مقدار بسیار کمی دارچین به مدت 1 دقیقه تفت می دهیم و  داخل خورشت می ریزیم و نمک و زعفران هم به آن اضافه می کنیم.

6- در نهایت خورشت را بچشید اگر شیرین تر دوست دارید به مقدار دلخواهتان شکر به آن اضافه کنید و حدود5 دقیقه صبر کنید تا شکر حل شود.

این خورشت کم آب و پر روغن باید باشد.

در پایان اگر دیدید خورشت شما شل است درب قابلمه را باز بگذارید و شعله اجاق را زیاد کنید تا آب آن بخار شود و مرغ به روغن بیفتد.

حتما تجربه خودتان از این خورشت را زیر این پست بنویسید.